Directorul Companiei „Pro Imobil”, Vlad Musteață, vorbește, într-un interviu acordat pentru un ziar, despre ultimele tendințe din domeniul imobiliar, dar și despre ce s-ar ascunde în spatele atacurilor la adresa sa din ultima perioadă.

Dle Musteață, cum ați început afacerea „Pro Imobil”?

Întâmplarea face să cunosc segmentul imobiliarelor de peste 15 ani, începând activitatea de la un simplu agent imobiliar. Dar dacă unele persoane preferă să facă o carieră de succes, eu am preferat să construiesc o companie de succes, care nu este doar o simplă intermediere, ci o filosofie aparte.

Sintagma de PRO nu este o alegere aleatorie. Ea semnifică și selectarea personalului, pregătirea permanentă, profesionistă a echipei, formatarea părților din puzzle, precum atenția față de stil, proceduri, marketing și față de absolut fiecare componentă. Așa a fost formulată ideea la începuturi și așa am construit-o de-a lungul anilor. Profesionist față de clienți și parteneri.

Ce imobile preferă să cumpere moldovenii?

Tendința anului 2019 este că numărul de construcții ale apartamentelor noi atât date în exploatare, cat și nefinisate mențin trendul de creștere constantă, motivată prin preferințele consumatorilor, dar și prin adaptarea companiilor dezvoltatoare la cerințele expuse față de o locuință nouă. Deja nu prea există blocuri locative, care atrag doar prin preț și poziționare.

Tot mai mult se dă atenție amenajării interioare a blocurilor, poziționării terenurilor adiacente, inclusiv prin prezența locurilor de joacă pentru copii sau căile de acces.

La fel, se acordă o atenție deosebită și finisării spațiilor comune, cum ar fi scările blocurilor, sau a unor suplimentări incluse în prețul apartamentului, precum podele preîncălzite sau securitatea sporită, prin camere video exterioare și interioare sau limitare de acces în curtea blocului.

Vizavi de situația legată de creditele imobiliare, ipotecare, ce cotă ocupă creditele bancare în totalul tranzacțiilor?

În ultima perioadă, băncile, dar și organizațiile nebancare au lansat pe piață produse noi, mai atractive pentru doritorii de a procura imobile. Cota este în creștere, ajungând și la 70% din tranzacții.

Mai multe bănci au început să accepte, în calitate de venituri, sursele de proveniență din afara Republicii Moldova, ceea ce nu se întâmpla până în 2019. Au devenit mai accesibile atât valoarea primului aport, cat și ratele anuale ale creditelor.

În general, actualmente, prin produse precum „Prima Casă”, dar și programe proprii de creditare ale băncilor, condițiile au devenit mult mai atractive pentru cei care intenționează să investească în imobiliare.

În ultimul timp, pot fi observate tot mai multe anunțuri de închiriere a spațiilor comerciale în centrul orașului. De ce credeți că se întâmplă acest lucru?

Piața spațiilor locative este în constantă creștere, iar acest fapt duce la o evoluție programată a imobilelor nelocative și comerciale. În special, putem vorbi despre necesarul de infrastructură de servicii în zonele complexelor locative noi, care generează o cerere constantă pentru spațiile comerciale, fiind oportunitatea perfectă pentru investiții, dar și pentru dezvoltarea unei afaceri adiacente spațiilor locative.

Parametrii rentabilității investițiilor în spațiile nelocative din blocurile noi sunt vizibili prin prețurile mai ridicate ale spațiilor respective, deja la momentul anunțării uni proiect imobiliar nou. Cât ține de piața secundară a imobilelor comerciale, cererea constantă se manifestă în permanență, cu oscilații în funcție de amplasarea sectorială și de prezența unor chiriași cu renume în zonă.

Chiria apartamentelor – cum evoluează această piață?

Chiriile de apartamente sunt un segment aparte, fiind direcțiile de dezvoltare axate pe chirii de lungă durată și chirii de o noapte. Segmentul de chirii în regim de apart-hotel este în creștere constantă, fiind axat mai mult pe stranieri. În acest caz, oferta de preț este mai mică decât cea a hotelelor.

Cât ține de chiria apartamentelor pentru o perioadă mai lungă, se atestă o stagnare a pieței, motivată inclusiv prin preferința procurării unei locuințe proprii în credit.

Dar putem vorbi despre o piață imobiliară în afara Chișinăului?

Desigur, ea există. Inclusiv cea primară, a construcțiilor noi. Doar că acea concentrare a populației în Chișinău prevalează.

Statistic vorbind, Chișinăul reprezintă 80% din populația orașelor R. Moldova, la fel se manifestă și piața imobiliară. Iar trendul de creștere este, la fel, în Chișinău, fiind datorat concentrației business-ului, dar și preferințelor migrației interne nu de la sate la oraș, dar de la sate direct în capitală.

Dle. Musteață, în mass-media au apărut mai multe articole în care Dvs. sunteți învinuit de evaziune fiscală. Cum comentați aceste acuzații?

Am fost și eu, ca mulți alți businessmeni din R. Moldova, atacat și învinuit de diverse lucruri. Și asta se datorează nu numai imperfecțiunii sistemului de evidență, dar în special atenției sporite a fostei guvernări sau a unor funcționari aparte față de orice afacere importantă.

Să ne amintim chiar și de cazul „Draexlmaier”, companie amendată cu peste 5 milioane de lei, sub pretextul unor evaziuni fiscale. Doar ca aceasta este o companie internațională și cazul a fost soluționat rapid.

Pentru un business sau chiar persoană privată autohtonă, situația este diferită. Un om de afaceri autohton este, dacă nu atacat, atunci presat prin diverse controale, învinuiri nefondate, dar mediatizate intens în mass-media aservită. Eu îmi plătesc toate impozitele și datoriile față de stat cu regularitate, iar dacă apar unele divergențe cu calculele efectuate de unii funcționari, în permanență sunt transparent și îmi argumentez poziția legal.

Altceva sunt învinuirile lipsite de orice bază, care apar în așa-zisa mass-medie, pe bloguri și pe anumite site-uri comandate. Ce poți spune aici? Asta deja e dovada unor atacuri la persoană, plătite de cei care sunt atrași de reușitele altora, dar și mai grav, doresc să îmi ponegrească imaginea sau chiar să îmi preia business-urile.

În ce relații sunteți cu partenerii Dvs. de business?

Să știți că unicul partener de business, pentru mine, poate fi doar echipa mea. Cei care învață de la mine și alături de care mă dezvolt și eu. Pretinșii parteneri de business, care de peste 2 ani au pus mâna pe afacerea „Pro Imobil” și controlează activitatea, inclusiv a mea, prin instrumentarea unor dosare comandate, nu pot să îi numesc parteneri.

Acestea sunt niște persoane care s-au obișnuit să pună mâna pe afacerile de succes și să tragă doar foloase, fără a depune eforturi. De ce ar trebui să muncești și să construiești ceva, când poți organiza fabricarea unui dosar, ca apoi să bruiezi opinia și să tragi doar foloase? Apropo, „Pro Imobil Grup” este compania fondată inițial, „Pro Imobil Company” este compania formata în urma șantajului din 2017. Exista doar site-ul proimobil.md care pe moment este comun, în rest fiecare agent activează la momentul actual de la domiciliu.

Care este situația vizavi de dosarele penale pornite pe numele Dvs., despre care se vehiculează în presă?

Există, într-adevăr, anumite dosare penale, apărute la comanda unor apropiați ai fostei guvernări și care sunt active până în prezent. De fapt, dacă o să analizați atent acele dosare, o să vedeți clar că eu am fost inclus artificial în ele, nefiind dovezi sau indicii clare ce mă vizează.

Pur și simplu, cineva tare își dorește să mă sperie, să mă preseze astfel. Aceste dosare m-au făcut să trăiesc perioade extrem de complicate, la fel a fost și pentru familia, apropiații mei și chiar pentru partenerii mei. Oricum, ceea ce nu ne omoară, ne face mai puternici.

Ce intenționați să faceți în continuare?

Să continuăm să muncim, să ne dezvoltăm și să prestăm servicii de cea mai înaltă calitate. „Pro Imobil” este un brand recunoscut în întreaga republică, se bucură de succes anume grație atitudinii deosebite, corecte pe care o avem față de clienți.

Alături de echipa mea nu-mi este frică de niciun fel de provocări. Știu că adevărul va triumfa și „Pro Imobil” va continua să fie cea mai puternică companie din domeniu din R. Moldova.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here